aku

aku

Thursday 13 November 2014

Jangan Terlalu Megah Jadi Manusia

Assalammualaikum..
Salam Jumaat..
Have a great and a nice day guys...

Jangan Terlalu Megah Jadi Manusia..
Satu Nota yang ingin ku coretkan setelah melihat beberapa keping gambar di laman sosial tentang penemuan mayat bertatu yang tersangkut pukat nelayan..
Bukan untuk mengaibkan apatah lagi untuk merungkaikan akan dosa2 si mati... kerana siapakah aku untuk menilai?
si pendosa yang dosanya entah berampun entahkan tidak...
TETAPI...
nota ini ditulis untuk menyatakan rasa dan perasaan aku apabila melihat gambar2 ini yang dikirim seorang sahabat melalui group whatsup...
Jujur ku katakan aku langsung tidak mencari untuk membuat pembacaan lanjut tentang kes tersebut... adakah itu mayat seorang islam atau bukan.... rakyat negara mana? malaysia atau bukan? AKU TIDAK TAHU... kerana aku tidak berniat untuk tahu... atas beberapa sebab yang biarlah aku yang tahu...

tetapi...
apa yang cuba aku sampaikan hanya rasa dan perasaan aku saat melihat gambar2 itu...

sahabatku syg... wallahi saat melihat gambar2 itu... hatiku bergetar takot...
hatiku direntap resah...resah akan dosa yang tak sudah...
hatiku seolah tertusuk sesuatu membuatkan aku gelisah...
gelisah memikirkan bagaimanakah aku akan sudah?...
adakah segalanya baik...(husnol khotimah)
atau mungkin sebalik...

saat aku melihat bagaimanakah keadaan mayat...
jiwaku bagaikan disayat...
aku sedar akan sesuatu yang aku gagal melihat...
sungguh aku antara yang lalai dengan nikmat...

di atas dunia gahnya aku...
tercipta sebagai manusia yang lengkap kelaku?
di atas dunia gahnya aku...
hidup mewah dangan nikmat dariMu...

Bermegah aku berjalan di atas tanah...
makan apa yang ada dengan mewah...
tanpa melihat pada mereka yang kurang dengan endah...
datang kucing minta ikan kita halau megah...
akhirnya mati kita yang diratah?

gambar2 itu menyedarkan aku sebagai manusia tiada apa yang wajar dibangga...
aku hidup atas ehsan dariNya...
menumpang oksigen dan rezeki pemberiannya....

Kalian.... moga kita sedar sesuatu...
hidup ini hanya sementara...
jangan dibuang begitu saja...
kelak kita nyesal tiada kata...

kalian... moga sama2 kita istigfar dan muhasabah...
akan kedudukan dan asal tempat...
hargai hayat selagi ada...
sayang menyayangi dalam peraturannya
moga syurga tempat kita...

betapa mewah dan gahnya...
mati kita tak bawa apa2...
kecuali amal pada yang esa...

di atas bumi kita memijak mereka...
bila mati kita diratahnnya...
ulat2 itu lebih mulia,,.,
jangan megah sebagai manusia...



# gambar2 itu sedarkan aku bahawa cantiknya Islam itu..
#peraturannya lengkap dan termaktup
#tatu itu haram...
#bila habis kulit pun ia tak hilang
#sebab tu Islam da pesan.. jangan hidup membuat kerosakan...
#istigfar..



No comments:

Post a Comment