aku

aku

Tuesday 12 February 2013

Orang baik mati awal???

Assalammualaikum wbt.. =) 
okey.. masih belum terlewat untuk saya ucapkan Gong Xi Fa Cai... to all chinese in Malaysia.. =)

Entry kali ni saya hanya ingin mengungkap persoalan yang sering kita dengar setiap kali menziarahi kematian.. ORANG BAIK SELALU PERGI DULU???

actually this question appeared and keep playing in my mind after I read 1 subtopic in DI MANA DIA DI HATIKU? by Pahrol Mohd Juoi...

kekadang kematian di rasakan seperti satu musim.. kematian ahli keluarga..sahabat handai dan kenalan datang silih berganti dan secara mengejut...yalah seperti yang dikatakan oleh Imam Ghazali.. "kematian adalah sesuatu yang paling hampir dengan kita". Ini bermakna umur, tua atau muda bukanlah ukuran untuk kematian menjengah... Jadi, sentiasa lah mempersiapkan diri menanti tibanya saat itu untuk kita bertemu dengan kekasih sejati di sana kelak... =) Biarlah kita menemuiNya dalam keadaan yang cantik dan penuh amal.. hee

Menurut penulis buku ini.. ada hadis mengatakan bahawa pada akhir zaman ilmu diangkat dengan kematian para ulama... 

 jadi adakah ini menjawap soalan bahawa orang baik mati cepat??? 

the answer is NO.. and MAYBE... kerana orang baik tidak semestinya hanya terdiri daripada "para ulama".. bukan ulama pun ada juga yang baik.. btol xxx???

sbnrnya, susah untuk kita tentukan samada seseorang itu baik atau jahat... kerana kita hanya manusia biasa.. 

Imam syafie meninggal pada usia 51 @ 52 tahun manakala Imam Nawawi meninggal dunia lebih muda daripada itu..  Bila membaca kenyataan ini sekali lagi soalan itu menjengah ADAKAH ORANG BAIK MATI AWAL???

 emh... actually, dear friends..

manusia sgt sukakan kebaikan berbanding kejahatan..DAN
orang yang baik dirasakan mati cepat kerana kita belum puas untuk menikmati kebaikan yg diberikan olehnya... berbanding dengan kejahatan sesaat pn dirasakan amat lama deritanya... mungkin ini merupakan jawapan mengapa kita sering merasakan bahawa orang baik mati cepat... =)

bercakap tentang kematian tiba2 terdetik di hati bilakah saat kematian akan datang menjemput diriku pula.. buat sahabat sekalian... Bila dan dimana itu bukanlah persoalannya... apa yang patot menjadi soalan adakah diri bersedia untuk dijemput bertemu dengan kekasih abadi kita di sana?? =)
peringatan buat diri dan semua... persiapkanlah diri menanti saat kematian yang sebenarnya amat hampir dengan kita...

okey,,, to be honest...semasa saya menulis entry ini... 
Saya terkenangkan arwah seorang sahabat.. yang juga merupakan bekas roomate and classmate yang baik...
NURHAZWANI BINTI OTHMAN... 
yang telah kembali ke rahmatullah bertemu kekasih abadi pada bulan syawal tahun lepas pada usia 23 tahun..
ya... mengapa orang baik mati awal??? itu adalah soalan pertama yang muncul di fikiran saat berita kematiannya saya ketahui... 
masih teringat saat mula2 berita kematiaannya saya ketahui.. 
apabila pada subuh tu saya mendapat msj mengatakan arwah telah tiada,,, dalam keadaan percaya dan tidak.. termenung saya sejenak... takut... sedih... terkejut.. bercampur dan akhirnya saya menghubungi telefon bimbit arwah untuk mendapat kepastian... baru beberapa hari kami bertemu ketika saya bertandang ke kampungnya bersama dua orang sahabat lain dan adik saya... tiba2 hari ini berita kematiannya yang saya dapat??? sapa xterkejut kn??
panggilan saya diangkat oleh sepupu arwah yang memberikan kepastian bahawa arwah benar2 telah pergi.. Al-fatihah saya panjatkan dan segera bersiap untuk menziarahi arwah di kampungnya di pokok sena, kedah ditemani oleh adik saya... masih ingat kejadian hari itu.. dan perasaan pada saat itu...
sehingga saat ini kebaikkan yang ditinggalkan oleh arwah masih bersisa... =)
hee :) kita sgt sukakan kebaikan.. 
agak terkilan kerana arwah tidak sempat untuk meraikan majlis konvokesyen bersama rakan2 yang lain... dan lebih terkilan saya rasakan apabila kami telah sama2 merancang untuk melanjutkan pelajaran masters kami bersama-sama namun apakan daya mungkin ajalnya sudah tiba...
'sesungguhnya kita hanya merancang tetapi ALLAh yang menentukan.. dan ALLAH adalah sebaik-baik perancang" ;) 
 
okeylaa... sedih... xmo ckp pnjg,... semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama-sama orang2 yang soleh,.. amin.. 
actually, i miss her..

P/s : Al- fatihah buat sahabatku.. NURHAZWANI BINTI OTHMAN =)
Kenangan sewaktu cuti-cuti ke terengganu last year


 
 
 
 

No comments:

Post a Comment